Knowledge of disease and access to a specialist reported by Spanish patients with ulcerative colitis. UC-LIFE survey
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2017-06Journal title
Revista Española de Enfermedades Digestivas: órgano oficial de la Sociedad Española de Patología Digestiva REVISTA ESPAÑOLA DE ENFERMEDADES DIGESTIVAS
Type of content
Artigo
DeCS
educación de pacientes como asunto | información de salud al consumidor | educación en salud | colitis ulcerosaMeSH
Consumer Health Information | Health Education | Colitis, Ulcerative | Patient Education as TopicAbstract
Education of patients with ulcerative colitis (UC) about their disease and access to a specialist are important to improve health outcomes. Our objective was to determine, by collecting information directly from the patients, their information sources and knowledge of the disease, and the options for access to the gastroenterologist.
The information was collected using a printed survey handed out by 39 gastroenterologists to 15 consecutive adult patients with UC. Patients answered anonymously from their home. The responses were stratified by hospital size (> 900; 500-900; < 500 beds).
A total of 585 patients received the survey and 436 responded (74.5%; mean age of 46 years [13.5], 53% men). The main information source was the specialist physician (89.2%). Between 32% and 80% of patients had areas of improvement regarding knowledge of their disease. Knowledge of the disease was better in patients from small hospitals (< 500 beds). The frequency of routine visits was also higher in small hospitals. In case of a flare-up, 60% stated they were able to contact their doctor by phone and 37%, that they could get an appointment on the same day. The percentage stating that they had to ask for an appointment and wait until their physician was available was lower in small hospitals.
There are areas of improvement with regard to knowledge of their disease in patients with UC followed in hospital clinics. Patients followed in small hospitals seem to know their disease better, are followed more frequently in the clinic, and have better access in case of a flare-up. Antecedentes y propósito: la educación de los pacientes
con colitis ulcerosa (CU) sobre su enfermedad y el acceso al especialista
es importante para mejorar los resultados en salud. Nuestro
objetivo fue conocer, recogiendo información directamente de
los pacientes, sus fuentes de información y su conocimiento de la
enfermedad, y las posibilidades de acceso al especialista en gastroenterología.
Métodos: la información fue recogida mediante encuesta
impresa, entregada por 39 gastroenterólogos a 15 pacientes
adultos consecutivos con CU. Los pacientes contestaron de forma
anónima desde su domicilio. Las respuestas se estratificaron según
el tamaño del hospital (> 900; 500-900; < 500 camas).
Resultados: quinientos ochenta y cinco pacientes recibieron
la encuesta y 436 contestaron (74,5%; edad media 46 años (13,5),
53% hombres). La principal fuente de información fue su médico
especialista (89,2%). Entre un 32% y un 80% presentaron áreas de
mejora en el conocimiento de su enfermedad. El conocimiento de la
enfermedad fue mejor en pacientes de hospitales pequeños (< 500
camas). La frecuencia de revisiones rutinarias fue mayor también en
hospitales pequeños. Ante empeoramiento, el 60% declaró poder
contactar por teléfono con su médico y el 37%, conseguir cita el
mismo día. El porcentaje que declaró tener que pedir cita y esperar
disponibilidad fue menor en hospitales pequeños.
Conclusiones: en pacientes con CU seguidos en consultas
hospitalarias, existen áreas de mejora en el conocimiento de su
enfermedad. Los pacientes seguidos en hospitales pequeños parecen
conocer mejor su enfermedad, son seguidos con más frecuencia
en la consulta y tienen mejor acceso en caso de empeoramiento.
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