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dc.contributor.authorGarcía-Real, T.J.
dc.contributor.authorLosada-Puente, L.
dc.contributor.authorVázquez Rodríguez, I.
dc.contributor.authorDíaz Roman, Tomás Miguel 
dc.date.accessioned2022-05-23T08:38:44Z
dc.date.available2022-05-23T08:38:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn1135-5727
dc.identifier.otherhttps://scielo.isciii.es/pdf/resp/v94/1135-5727-resp-94-e202003016.pdfes
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11940/16809
dc.description.abstractObjective: The duration and the sleep quality are related to the emotional status and the academic performance in adolescents. The objective of this study was to evaluate the quality of sleep in a group of adolescents, and to explore its relationship with school adjustment and performance. Methods: A cross-sectional descriptive study was made with 56 adolescents aged 13-17 years from a high school institute in an urban district of La Coruña city was performed during the scholar´s year 2016-2017. The participants completed the Pittsburgh Sleep Quality Index (ICSP) and the Brief School Adjustment Scale, and a brief questionnaire about their sleep habits and school scores. Descriptive analysis and different comparative parametric or not parametric statistical tests were applied according to type of variable; statistical significant value was considerate for p<0.10. Results: The 35.7% of sample was poor sleepers and sleepiness was the most altered variable in ICSP. The female participants tended to sleep less than the male participants, and all of them went to sleep 100 minutes later on the weekend. Being a good or bad sleeper did not affect academic performance. Globally the school adjustment was satisfactory. Diurnal dysfunction was related to a worse adolescent-teacher and adolescent-classmate relationship. Diurnal dysfunction was also related to a poor motivation to perform academic tasks. Conclusions: Sleepiness is the most relevant problem in poor sleepers. Sleepiness has a negative influence on school adjustment and motivation for school activities of all adolescents; it is frequent and underestimated in most of the cases.en
dc.description.abstractFundamentos: La duración y calidad del sue- ño están relacionadas en los adolescentes con su es- tado emocional y rendimiento académico. El obje- tivo del estudio fue evaluar la calidad del sueño en un grupo de jóvenes y explorar su relación con el ajuste y rendimiento escolar. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo- transversal, con 56 adolescentes entre 13 y 17 años de un instituto de educación secundaria de un dis- trito de La Coruña, durante el curso 2016-2017. Los participantes cumplimentaron el Índice de Calidad del Sueño de Pittsburgh (ICSP), la Escala Breve de Ajuste Escolar y un breve cuestionario sobre hábitos de sueño y calificaciones académi- cas. Realizamos el análisis descriptivo y diferentes pruebas comparativas o de asociación estadística por métodos paramétricos o no paramétricos según cada variable, considerándose significativos valo- res de p<0,10. Resultados: El 35,7% de la muestra se clasificó como mala durmiente y la somnolencia fue la varia- ble más alterada del ICSP. Las mujeres dormían sig- nificativamente menos que los varones, aunque am- bos retrasaban 100 minutos el sueño durante el fin de semana. Ser buen o mal durmiente no afectó al rendi- miento académico. El ajuste escolar fue satisfactorio globalmente. Las variables que expresaron desajuste en la interacción con los profesores y compañeros de clase, así como la realización de tareas escolares, se relacionaron con la disfunción diurna. Conclusiones: La somnolencia es el proble- ma más relevante en el grupo de malos durmientes. Esta puede influir negativamente en el ajuste esco- lar y en la motivación para las actividades escolares de todos los adolescentes, siendo frecuente y subes- timada en la mayoría de los casos.es
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleInterrrelación entre calidad, hábitos de sueño y ajuste escolar en adolescentes de un distrito urbano de Galiciaen
dc.typeJournal Articlees
dc.authorsophosGarcía-Real, T.J.;Losada-Puente, L.;Vázquez Rodríguez, I.;Díaz-Román, T.M.
dc.identifier.doi10.4321/S1135-57272020000100014
dc.identifier.pmid33223516
dc.identifier.sophos43072
dc.issue.numberMarzoes
dc.journal.titleRevista Espanola de Salud Públicaes
dc.organizationServizo Galego de Saúde::Estrutura de Xestión Integrada (EOXI)::EOXI de Lugo, Cervo e Monforte de lemos - Hospital Comarcal de Monforte::Radiodiagnósticoes
dc.page.initial202003016es
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subject.keywordHP Monfortees
dc.typefidesArtículo Originales
dc.typesophosArtículo Originales
dc.volume.number94es


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